Rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjny Konrad Majszyk ujawnił, że w 2022 roku złożony zostanie wniosek o decyzję środowiskową dla Portu Solidarność. Planowane jest również wyłonienie projektanta generalnego, który zrobi projekt głównego terminala pasażerskiego i węzła przesiadkowego.
Jak zapewnił Majszyk w 2022 roku zapadną decyzję, które będą miały bezpośredni wpływ na kształt lotniska, jego funkcjonowanie oraz integrację z koleją. Nadrzędnym celem pozostaje rozpoczęcie budowlanych prac przygotowawczych przed końcem 2023 roku.
– Obszar preferowanej lokalizacji lotniska, który przedstawiliśmy mieszkańcom w połowie grudnia, zostanie w 2021 roku doprecyzowany przy udziale m.in. master plannera, na potrzeby wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Jednocześnie zakończymy badania środowiskowe i terenowe, które trwają na dużą skalę od początku 2021 roku – wyjaśnił Majszyk.
Rzecznik CPK zaznaczył, że pełna inwentaryzacja gatunków roślin i zwierząt odbywa się na obszarze 335 km kw. na terenie i wokół planowanego lotniska, a inwentaryzacja gatunków ptaków, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla ruchu lotniczego, trwa na obszarze 1055 km kw.
– Planujemy wyłonić z listy światowych pracowni architektonicznych, które biorą udział w przetargu, tzw. master architekta, czyli projektanta generalnego. Wskażemy podmiot z międzynarodowym doświadczeniem przy dużych inwestycjach lotniskowych, który wykona projekt głównego terminala pasażerskiego i węzła przesiadkowego – zapowiada Majszyk.
Kontynuowany będzie wykup nieruchomości w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć, który trwa od grudnia 2020 roku. – Część umów jest podpisana, następne transakcje są w przygotowywaniu, a rzeczoznawcy majątkowi dokonują wycen, na podstawie których składamy kolejne oferty nabycia – podkreślił rzecznik CPK, dodając przy okazji, że do PDN zgłosiło się już ponad 200 właścicieli.
W przypadku inwestycji kolejowych w ramach Portu Solidarność jest zakładane, że w 2022 roku będą gotowe zlecone w 2021 roku studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla ok. 1000 km planowanych linii kolejowych. – W ramach tych kontraktów w 2022 roku powstaną warianty inwestorskie przebiegów, które zaproponujemy we wnioskach o decyzje środowiskowe – stwierdził Majszyk.
Rolą CPK będzie dostosowanie w jak najbardziej elastyczny sposób projektowanej infrastruktury do najnowszych trendów, uwzględniając tzw. efekt COVID-19 i rosnącą rolę lotniczego cargo. – Stawką jest impuls dla PKB, rynku pracy, produkcji – podsumował Majszyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.